Det heter seg at teater blir skapt på scenen. I fortellerteateret skapes handlingen i inni hodet på den enkelte publikummer. Spennende? På Teaterdagene 17. – 19. september kan du lære teknikkene som hjelper deg å bli en god forteller.
Norsk Amatørteaterforbund er stolte av å ha fått Sara Birgitte Øfsti som kursleder. Hun har gjennom mer enn 20 års praksis i fortellerfeltet opparbeidet seg kunnskap, kompetanse og bevissthet om scenisk fortellerkunst. Hennes erfaring kan bli din kunnskap! Hvis du ikke har meldt deg på, bør du benytte anledningen her: Fortellerteater – Teaterdagene 2021 | Program
FORTELLINGER ER VIKTIGE
Fortellinger er viktige i vårt liv. De gir oss sammenhenger og forståelse. «Uten fortellingen blir livet bare en mengde meningsløse situasjoner som skjer. Fortellingen handler alltid om enkeltindividet og sier derfor noe om enkeltmenneskets skjebne innenfor de store strukturene og systemene.» skriver Sara Birgitte Øfsti på sin hjemmeside – og spør: Hvilke fortellinger velger vi å fortelle og hvilke velger vi å ikke fortelle?
Hver tid har sine fortellere (Snorre Sturlason, Per Aabel, Are Kalvø og…) og vi jo fortellere alle sammen. Dog ikke alltid like gode. Nå kan du bli bedre! Under kurset på Teaterdagene vil du lære om fortellerteater, fortellerteknikk og det å finne sin egen fortellerstemme.
FORTELLEREN ER VIKTIG
I fortellerteater utspiller handlingen seg i publikums fantasi. Det gir oss et grensesprengende stort rom for nettopp fantasi, humor, dramatikk og mystikk.
Fortellere står ofte alene i møte med publikum og må bruker hele seg; stemme, blikk, gester, lyder, bein og armer. Hvordan skaper vi bilder i hodet på publikum slik at fortellingen griper tak i dem og trollbinder fra start til slutt? En god forteller har stor påvirkningskraft og gjennom kursdagene vil vi også diskutere relasjonen mellom forteller og publikum, og estisk bevissthet om fortellerrollen.
FORTELLER, FORMIDLER OG FORSKER i 20 ÅR
Sara Birgitte Øfsti er utøvende scenekunstner i FortellerLab Oslo, forteller, formidler og førstelektor på OsloMet. Gjennom ulike forestillinger i Den kulturelle skolesekken forteller hun årlig for tusenvis av barn og unge. I fortellersamarbeidet FortellerLab Oslo har hun utforsket og undersøkt fortelling som eget kunstfelt. Hun er også førstelektor og prosjektleder på OsloMet, med estetiske læringsmetoder og skolers bruk av kunst og kultur, som hovedfelt.