For én uke siden var NATF og Teaterdagene invitert til å overvære en utfordrende tv-sending mellom Norge, Sverige og Finland, der teater spilte en stor rolle.
Tv-sendingen inneholdt et spesialskrevet teaterstykke i en flerkameraproduksjon, distansundervisning i musikk og en debatt om det som nettopp hadde blitt vist. Dette var en del av et forskningsprosjekt, som inneholdt produksjon av nærhet og tilstedeværelse mellom aktører og en flerkamera fjernsynsproduksjon av arrangementet, alt på direkten.
Prosjektet ble ledet av dr. Aase Schibsted Knudsen som er ansatt på Avdeling for TV-fag (TVF) på Høgskolen i Lillehammer. Forsøket bygger på et to-årig Nordplus-samarbeid mellom Kunsthøgskolen på Island, Universitetet i Tampere, Riksteateret i Sverige, Åland musikkinstitutt og Høgskolen i Lillehammer.
Samspill fra tre land
Teaterstykket benyttet en avatar som ble produsert i Finland samtidig som skuespillere spilte i Norge og Sverige. Altså, skuespillerne var digitalt sett til stede i samme rom og spilte mot hverandre, men befant seg fysisk i forskjellige land. Målet var å skape tilstedeværelse og nærvær for publikum, og for skuespillerne. Denne måten å fortelle og lage TV på er unik.
– Det er kjempespennende og fortsatt umodent, litt som Internettets spedeste begynnelse” sier Mette Nyhus, regilærer på TVF.
– Her gjør vi noe som ikke er gjort før, sier Tryggve Larsson. Det betyr at vi får kunnskap til å utvikle morgendagens fjernsyn.
Sandra Halleraker og Ida Marie Hindrum studerer produksjons- og prosjektledelse ved TV-fagene. De planlegger og koordinerer forsøket på tvers av landegrensene.
-Vi har store utfordringer i kulturforskjeller og ulikt kunnskapsnivå, sier Sandra.
Nye formater
– Med dette forsøket viser vi at TV- fagene ved HiL er en viktig bidragsyter i utviklingen av nye fjernsynsformater, sier dekan Hege Michelsen og legger til at fjernproduksjon innen TV kan endre produksjonsmetodene og frigjøre store ressurser til innholdsproduksjon i fremtiden.
– For oss teaterinteresserte, ser vi at dette forsøket kan være begynnelsen på nye måter å formidle historier på og åpner for nye tekster som kan benytte rom og tid på en spennende måte, sier Lillian Løvseth, prosjektleder for Teaterdagene.