Deprecated: Optional parameter $post_types declared before required parameter $location is implicitly treated as a required parameter in /dom23008/wp-content/plugins/monarch/monarch.php on line 3783

Deprecated: Creation of dynamic property Pagely_CDNLinksRewriterWordpress::$blogDir is deprecated in /dom23008/wp-content/mu-plugins/pagely-cdn/library.php on line 514
Fra fet idé til gigantproduksjon for Skedsmo - Norsk Amatørteaterforbund

En stor gjeng øver før «Folkeeventyrene – The Musikal» har urpremiere 26. mai. Portrettene fra v: Håkon Thorstensen Nielsen (idé, manus og regi), Thomas Gunnari Røtting (komponist og musikalsk ansvarlig) og Lars Christian Wahlberg (produsent).

Skedsmo Amatørteater er et amatørteater med ambisjoner. Når de setter de opp den nyskrevne «Folkeeventyrene – The Musikal» blir det en gigantproduksjon med 50 på scenen og 13 musikere. 25 foreldre og frivillige legger ned i overkant 2000 dugnadstimer, 6000 billetter skal selges og totalbudsjettet er i underkant av to millioner kroner.

Det begynte med en fet idé.

STORE AMBISJONER – TALENTFULLE MENNESKER
-Det er spesielt Skedsmo Amatørteater (heretter: SKAT) sine ambisjoner som gjorde meg nysgjerrig, og gira på å få jobbe der. SKAT satser stort, og det i kombinasjon med ekstremt talentfulle mennesker både på og av scenen gjør at det er en spesielt givende plass å få jobbe, sier Håkon Thorstensen Nielsen. Han krediteres for idé, manus og regi.

Litt bakgrunn om persongalleriet i denne saken: Håkon har jobbet med SKAT en gang før, med «SHREK-The Musikal» i 2018. Slik møtte han Thomas Gunnari Røtting, som den gang hadde musikalsk ansvar. Thomas har vært musikalsk ansvarlig på flere av SKATs produksjoner siden, og komponert musikk frilans for diverse produksjoner siden 2014. Også her har Håkon vært involvert. Så introduserer vi en tredje person: Lars Christian Wahlberg, som er produsent, og setter tilbake til ideskaper mm Håkon:

BOKGAVEN SOM GA IDÈER
-Jeg og Lars Christian Wahlberg (produsent) hadde snakket om hvor fett det ville være å en gang lage noe helt fra bunnen av med SKAT. Da vi heller ikke fikk rettighetene til en del titler vi kunne tenke oss å gjøre, begynte hodet mitt å fantasere rundt hva som kunne ha mat i seg til å bli en helaftens musikal. På samme tid fikk jeg Asbjørnsen og Moes samlede verker i gave, og jeg ble nysgjerrig på hvordan det egentlig foregikk, da Asbjørnsen og Moe i sin tid vandret rundt i landet for å samle sammen det vi i dag kjenner som Folkeeventyrene. Det ble startskuddet for det som i dag har blitt «Folkeeventyrene – The Musikal».

Thomas Gunnari Røtting (komponist og musikalsk ansvarlig) fortsetter:
-Jeg ble invitert på et møte med Håkon som presenterte meg for idéen til forestillingen, og med tanke på mine gode opplevelser med Håkon som og SKAT som en ambisiøs organisasjon, visste jeg at jeg ønsket å skrive en ny musikal før jeg hørte ideen Håkon ville presentere. Det eneste jeg var tydelig på var at jeg kunne involvere meg i hvilken retning forestillingen skulle gå tematisk og stilistisk, at jeg ikke bare skulle sette litt musikk hvor regi ville ønske det. Dette er ikke noe alle regissører er åpne for, men her var vi begge enige om at dette skulle bli både komponistens og tekstforfatterens musikal sammen.

ENESTÅENDE PRODUKSJON
-Er det gjort noe slik før?
Thomas og Håkon svarer sammen:
-Så vidt vi vet finnes det ingen helaftens musikal som tar for seg de norske folkeeventyrene på denne måten. Joda, mange av eventyrene har vært dramatisert opp og ned, «Shrek» er en mashup (red.anm: stykke som er satt sammen av biter fra flere forskjellige kilder) av Brødrene Grim, og det samme kan sies for «Into the Woods» (red.anm: musikal av Stephen Sondheim/James Lapine), men vi kan aldri huske å ha sett en historie fortalt der vi setter Asbjørnsen og Moe i sentrum.

Ivo Caprinos filmer er litt innpå det, men det fungerer mer som en inngang til de mange eventyrene han filmatiserte. Dessuten er dette en smått absurd komedie, som vrir og vender på historiene slik vi kjenner dem. I så måte får vi også presentert karakterer og eventyr vi kjenner fra før på en helt ny måte, svarer de to.

EN FLOSKEL OG REALITET: TEKST OG MUSIKK – HÅND I HÅND
-Hvordan har dere jobbet med stykket og med musikken?
-Etter måneder med idémyldring og skriving for meg selv hadde jeg et første utkast til manus. Vi samlet da sammen en gjeng skuespillere, og holdt en workshop for å smake på og teste materialet, sier Håkon, og fortsetter:
-Deretter jobbet jeg og Thomas jevnt og trutt i 1,5 år med å sette musikk til forestillingen, samtidig som historien og karakterene stadig fikk utvikle seg i tråd med det. Vi har vært på utallige hytteturer, hvor vi fort opplevde at vi fant en god kreativ boble vi fungerte i. Jeg vil si at ingen av låtene er laget på samme måte. I utgangspunktet hadde jeg et 1. utkast til alle sangtekstene, men det fortalte mest om innhold, retning og meningen med låta. Da vi så skulle sette musikk til begynte vi litt på nytt hver gang. Vi snakket om sjanger og stemning i de ulike låtene, og brukte kanskje en setning eller to fra originalmanuset som vi mente var avgjørende for låta, og deretter forsøkte vi å bygge tekst på nytt til melodiene Thomas presenterte. Det var heller ikke sjelden at vi måtte forkaste en allerede ferdig låt, som vi kanskje ikke opplevde fungerte optimalt, hvorpå vi så måtte begynne på nytt. I det hele tatt har det vært en utrolig spennende og kreativ prosess hvor musikk og tekst har jobbet side om side.

-Hva tror dere overrasker publikum mest?
Håkon: -Jeg håper universet, karakterene og den litt odde tilnærmingen stykket har til de norske folkeeventyrene vil overraske. Stykket er proppa med vendinger og retninger jeg tror publikum kanskje ikke har fått servert før. I tillegg håper jeg de blir blåst av banen av alt talentet som står på scenen og sitter i orkestergraven.

ER MED PÅ NOE STORT
-Hvordan har det vært å jobbe med så mange – og så mange forskjellige folk i jobb/skole/hjemmeskole/hjemmekontor etc den siste tida?
-Det er ikke tvil om at å sette opp en urpremiere mitt i en pandemi har vært utfordrende. Den største utfordringen har nok vært å holde engasjementet i prosjektet oppe. Når premieredatoen utsettes gang på gang er det lett å miste motet, og kjenne at man aldri kommer dit man skal. Men jeg opplever at folk genuint føler de er med på noe nytt og stort, og derfor har vist prosjektet enormt med engasjement. Det er jeg stolt og ydmyk over, og jeg gleder meg vilt til at vi nå endelig kan invitere folk inn i salen til urpremieren av «FOLKEEVENTYRENE – The Musical.»

-Går det an å sette tall på hvor STORT dette er?
Produsent Lars Christian svarer når det kommer til tallene:
-Dette er en gigantproduksjon. Det er totalt 50 stykker på scenen i stort og smått, samt 13 musikere i orkestergraven. I tillegg har vi 25 foreldre og frivillige som legger ned i overkant 2000 dugnadstimer på å sy kostymer, lage scenografi og rekvisitter, markedsføre forestillingen og sørge for kos i dugnadsgruppene. Totalt 6000 billetter er til salgs på de 10 forestillingene som er satt opp, og totalt budsjett er på underkant av 2 millioner kroner.

Norsk Amatørteaterforbund er stolte av å ha Skedsmo Amatørteater som medlemmer – og ønsker lykke til med «Folkeeventyrene – The Musikal».

Les mer om forestillingen her.