Håkon fikk improfolk til å utsette øvelse og kursdeltagere til å ta pause. Fullt hus for den kreative idemakeren! (Foto: Ivar Ødegaard)

Hvor kreative og nytenkende er din teatergruppe? Jakter dere på kreative løsninger? Det gjør i hvert fall mange. Under årets Teaterdager på Lillehammer ble teatersportøvelser utsatt og kurs satt på pause – og lokalet fylt til randen da Håkon Sønneland inviterte til en time for å «fylle deltagernes kreative verktøykasse». En rungende suksess!

Og foredragsholderen og idékunstneren selv?
-Jeg gledet meg skikkelig! Jeg drev med improvisasjonsteater selv for mange år siden, og savner det. Så jeg så fram til å møte folk som er inni den bobla nå, forteller Håkon.

ET NYTT ELEMENT I TEATERDAGENE
Hans foredrag var et nytt innslag under Teaterdagene, og var annonsert som «et inspirerende foredrag spesielt spisset mot teaterfolk og hvordan vi kan tenke utenfor boksen». For det er ikke bare de som står på scenen som må være kreative! Alle som er rundt en teateroppsetning har godt av å tenke nytt – rett og slett tenke utenfor boksen. Da kan du finne nye, gode løsninger på spørsmål som «hvordan kan vi få med flere i teateret», «hvordan kan vi tjene mer på kaféen» eller «hvordan kan vi gi publikum en enda bedre opplevelse».

Håkon Forfod Sønneland er forfatter, idékunstner og foredragsholder.

KREATIVE, MEN LITE SYSTEMATISKE?
-Tror du amatørteaterfolk er kreative?
-Absolutt! Jeg tror nok de er mer kreative enn gjennomsnittet. Og de er i alle fall mer åpne. Det er store forskjeller på publikumsgrupper, det vet alle som holder på med teater. Amatørteaterfolk er kjempebra publikum, konstaterer jeg nå etter foredraget! De er engasjerte og gir mye av seg selv.

-Men er vi systematiske?
-Det aner jeg ikke. Men generelt mener jeg at folk er lite systematiske når det kommer til kreativitet. Jeg tror det handler om at folk tenker det er umulig å være det. Mange ser på kreativitet som noe rart og magisk, noe som kommer til en uten at det går an å styre, men det er helt feil. Det første trinnet for å være kreativ, er at man må bestemme seg for å være det.

KREATIV PROSESS – SÅ MÅ JOBBEN GJØRES!
Under Teaterdagene viste Håkon eksempler på egne og andres kreative påfunn, inspirerte og underholdt, og fylte på publikums kreative verktøykassa. Men for deg som ikke var der; her er noen tips.

-Det beste rådet er dette: Bestem dere for å være kreative. I en amatørteatergruppe handler det om mye mer enn å bestemme hvordan en scene skal forløpe, det dreier seg også om alt som er rundt teateret. Så sett av en time på neste samlingskveld. Bruk de første 5 minuttene til å skrive ned så mange spørsmål som mulig, på hvilke temaer dere ønsker å tenke nytt rundt:

  • Hvordan kan vi selge flere billetter?
  • Hvordan kan vi gjøre opplevelsen litt bedre for Anna (8) som kommer på forestillingen?
  • Og for mamma Tone (33)?
  • Hvordan kan vi gjøre øvelsen mer effektiv?
  • Hvordan kan vi anerkjenne den jobben alle i støtteapparatet gjør, de som sjelden får applaus?

Når dere stiller spørsmålene, begynner hjernen å lete etter svarene. Finn på så mange svar som mulig, og ikke tenk på om ideene er gode eller dårlige. Skriv dem gjerne ned på gule lapper. Her kan dere bruke ulike kreative teknikker for å komme på mange og originale svar. For eksempel en teknikk jeg kaller «konsulenten». Tenk dere at dere kunne leie inn hvilke konsulenter dere ville, og still for eksempel spørsmålet:

  • «Hva ville Supermann gjort?»
  • «Hva ville en 4-åring gjort?»
  • «Hva ville Elon Musk gjort?»

Så bruker dere 40 minutter til å diskutere spørsmålene, og 15 minutter til å bestemme hvilke ting dere skal gjennomføre, hvem som skal gjøre det, og når det skal skje. Det siste er viktig.

Det holder ikke å ha gode ideer, dere må gjennomføre dem også!

Forresten: Bruk stoppeklokke! Det er disiplinerende, avslutter Håkon.

LES MER OM HÅKON HER:
Håkon inviterer gjerne til besøk på nettsida si, tenkutenforboksen.no. Der kan du lese om ting han har gjort, intervjuer med kreative folk, og du kan få kontakt om du ønsker foredrag eller annet samarbeid.