Barneteater er så mangt; her fra 2015-utgaven av Kristinspelet.

Barneteater er så mangt; her fra 2015-utgaven av Kristinspelet.

18.-20. september er det 20. gang Teaterdagene blir arrangert på Lillehammer – og i år med tre ulike kurs for barn i alderen 10-16 (-/+) år. Disse kursene kan være en fin måte å bli kjent med likesinnede på, lære noe nytt eller rett og slett bare ha det gøy!

I deltakeravgiften inngår kurs med profesjonell kursholder, lunsj, forestilling på Sigrid Undsets Plass, åpningsforestilling fredag 18.september og avslutningsforestilling søndag 20.september. Det er begrenset med plasser, så her gjelder det å være kjapp med å melde seg på. Gå inn på Teaterdagsidene!

IMPROKURS
Caroline Johansen er improvisatør/skuespiller og har erfaring med å holde improkurs for barn og ungdom gjennom satsningene «Barnelørdag» og «Teenage Lovesongs» på Det Andre Teatret. Hun har vunnet både gull og sølv i NM i Teatersport og her har som mål å lære bort samarbeid, lekenhet og viljen til å jobbe sammen for å oppnå magiske impro-øyeblikk. I kurset kan man forvente seg å bli kasta uti alt fra de klassiske bli kjent lekene til det sceniske og improtekniske arbeidet. Gøy blir det uansett, og en ypperlig mulighet for å notere seg ned litt lærdom også.

SKUESPILLERTEKNIKK
Kursholder Arturo Tovar Lopez holder kurs i skuespillerteknikk for barn. Her foregår læring gjennom lek og i ulike øvelser introduseres for grunnleggende prinsipper for skuespillerarbeid. Fokuset vil være på formidling, ekspressivitet, og karakterutvikling. Kurset har en lekende atmosfære hvor barna, gjennom veiledning og samarbeid, får muligheten til å utvikle små scener og egne karakterer. Dette er et kurs for barn som liker teater, men man trenger ikke å ha erfaring fra teaterarbeid for å delta på kurset.

SIRKUS MED STELLA POLARIS
I en leken og nysgjerrig atmosfære brukes enkle gjøglerferdigheter for knytte deltagerne sammen. STELLA POLARIS har utarbeidet en metodisk «ABC» for opplæring i gjøglerferdigheter som gir alle en følelse av mestring fra første leksjon. Som mål og avslutning på kurset lages en elevpresentasjon. Dette er en viktig motiveringsfaktor og bidrar til det samarbeidet og fellesskapsfølelsen som er viktig for prosessen. Det kan inneholde alle former for gjøglerferdigheter; sjonglering, styltedans, akrobatikk, line, trapes, pyramider, flagg- og stokkearbeid og så videre.