Foto: Pixabay

Norsk Amatørteaterforbund ønsker lykke til til alle skolelever som akkurat i disse dager begynner igjen – og har drama, teater eller revy på timeplanen.

Vi vet jo at teater er et mye brukt virkemiddel i skolen allerede fra første klasse. Barn elsker å være hoppende kaniner eller trær i vinden(?). Det er moro! Eller kanskje de får utforsket og formidlet fortellinger fra ulike kulturer og epoker. (Slik det er angitt som et læringsmål) Da blir det mer alvor…

VIDEREGÅENDE TEATERMORO!
Det å leke/spille «noen andre/noe annet» skaper entusiasme, og for noen fortsetter teaterinteressen til og med til videregående. Nettsiden dramaogteater.no forteller at det er 28 videregående skoler i Norge – fra Alta i nord til Vågsbygd i sør – som gir tilbud innen musikk, dans, drama. Utdanningsdirektoratets tellinger vider at det på landsplan er mellom 6000 og 7000 elever som har gått disse linjene årlige i siste årene.

Men teater står ikke alltid på timeplanen. For eksempel spilles det russerevyer over en lav sko uavhengig av hvilke linjer skolen har. Vi må nevne Elvebakkenrevyen på Grünerløkka i Oslo, der NATFs Espen Kvernberg skal ha sin del av æren for gode resultater. Revyen er blant de aller mest populære og anerkjente i Oslo. Den ble først satt opp i 2002, og har siden 2007 bare fått fem eller seks øyne på terningen av Aftenpostens anmeldere, hvorav 11 av disse 14 revyene siden 2007 fikk terningkast 6.

FOLKEHØGSKOLER MED LEDIG PLASS!
Mange av folkehøgskolene våre har også dramatilbud. Folkehøgskolene i Norge har totalt 52 linjer innen musikk, scene og teater. (NB! Det er fortsatt ledige plasser på noen av linjene – gå inn på folkehøgskole.no!) Her er det det vel vanskelig å komme utenom Romerike Folkehøgskole, Teaterlinjen der har vært et begrep innen norsk teater- og musikkliv i over 50 år. Her har mange fått muligheten til å utvikle seg som menneske – og skuespiller.

Skolens ambisjon er at teaterelevene skal få prøve ut mest mulig.  Motiverte og dedikerte elever får mye igjen; dette er et seriøst, morsomt og personlig utviklende år i nært samarbeid med andre.

Så har vi ikke nevnt utdanningen på enda høyere nivå – men stopper her. Amatørteaterbevegelsen i Norge har mye å takke det offentlige og private skolevesen for. Mange lærere og mange elever har funnet vegen til scena via klasserommet. Ha et god skoleår!